Skip til hoved indholdet

Tilsynsrapport for Daginstitutionen Eventyrhuset - april 2025

1. Fakta om tilsyn i Høje Taastrup Kommune

Tilsynet i Høje Taastrup Kommune forløber over to år med uanmeldte observationer i praksis hvert andet år. Der anvendes KIDS til observationer i praksis og vurdering af det pædagogiske læringsmiljø. Her kan du læse mere om KIDS fra Dansk Psykologisk Forlag.

Den to-årige tilsynsperiode omtales hhv. som År1 og År2 i tilsynet. Den ordinære tilsynsperiode ligger fra september til maj. Forvaltningen kan komme på tilsyn udenfor den ordinære tilsynsperiode. Informationer om det konkrete tilsyn vil fremgå af tilsynsrapporten.

Tilsynet har både til formål at føre kontrol med dagtilbuddet, som loven foreskriver, og samtidig afdække udviklingsområder til styrkelse af den generelle kvalitet i dagtilbuddet. Alle dagtilbud udarbejder et fokus for udvikling og en udviklingsplan, i forlængelse af tilsynet. Fokus for udvikling vil fremgå af dagtilbuddets hjemmeside.

Det vil fremgå af tilsynsrapporten om de enkelte dele af tilsynet har givet anledning til en forventning om udvikling, en anbefaling eller om tilsynet ikke har givet anledning til nogen bemærkninger. Mens ledelsen i dagtilbuddet har ansvar for at efterleve forvaltningens forventninger om udvikling, skal ledelsen blot tage stilling til forvaltningens anbefalinger og efterleve det der vurderes relevant.

Hvis tilsynsdialogen afdækker, at der er anledning til bekymring, kommer dagtilbuddet under skærpet tilsyn. Hvis dette sker, sikrer forvaltningen at der udarbejdes en handleplan, at der følges op på aftalerne i handleplanen samt at der gennemføres en opfølgende vurdering. Det fremgår af dagtilbuddet tilsynsrapport, hvis et dagtilbud er under skærpet tilsyn.

Hvis tilsynsdialogen afdækker, at der er anledning til alvorlig bekymring, er forvaltningen forpligtet til at udarbejde en handleplan med inddragelse af forældrebestyrelsen. Dette vil fremgå af tilsynsrapporten.


2. Fakta om dagtilbuddet og deltagere i tilsynet

Dagtilbudstype: Eventyrhuset er et kommunalt dagtilbud, som indgår i Klynge B sammen med dagtilbuddene Lindetræet afd. 1 og 2, Kogletræet og Lillely.

Forældresamarbejde: Klynge B har en forældrebestyrelse. Daginstitutionen Eventyrhuset har en kontakt forældregruppe.

Deltagere ved tilsynsdialog:

Tilsynsførende Susan Blaabjerg

Klyngeleder Lena Viftrup

Pædagogisk leder Louise Nyrup

Sprogvejleder Carina Balslev

Sprogvejleder Dorthe Johansen

Referent Eva Hartz


3. Samlet konklusion på tilsynet

Der er mange opgaver i dagtilbuddet og der arbejdes målrettet med, at der på den lange bane skabes bæredygtig forandring. Tilsynet har dog vist, at der er enkelte områder der giver anledning til bekymring og derfor sættes daginstitutionen Eventyrhuset under skærpet tilsyn med følgende forventninger:

  • Dagtilbuddet skal tage initiativ til et samarbejde med den kommunale sprogkonsulent med henblik på at få en faglig vurdering af, i hvilket omfang sprogvurderinger i vurderingsredskabet Sprogtrappen udarbejdes med tilstrækkelig høj kvalitet samt at få implementeret dette redskab i dagtilbuddet.
  • Dagtilbuddet skal udarbejde skriftlige fokuspunkter på børn, der har brug for sprogunderstøttende indsatser.
  • Dagtilbuddet skal tage initiativ til samarbejde med den kommunale sprogkonsulent om implementeringen heraf.
  • Dagtilbuddet skal udlevere afgørelsesbrevet i forbindelse med sprogstimuleringspligt.
  • Det forventes, at dagtilbuddet udvikler en systematisk procedure for at inddrage børnegruppens sproglige fokuspunkter i tilrettelæggelse af det sproglige læringsmiljø, som er realistisk at gennemføre i den daglige praksis.
  • Dagtilbud og forvaltning har et godt løbende samarbejde, hvori der blandt andet kan følges op på udviklingen af de konkrete bekymringer fremadrettet.
  • Der er planlagt opfølgende tilsyn efteråret.

4. Dagtilbuddets fokus for udvikling

Alle dagtilbud udarbejder et udviklingsfokus i forlængelse af tilsynet.

Her kan du læse fokuspunkter for Daginstitutionen Eventyrhuset


5. Bemærkninger med relevans for tilsynet

Pædagogisk leder Louise Nyrup har været sygemeldt og dermed fraværende i en periode af tilsynsåret.

Der har de sidste to år ikke været nogen med arbejdsopgaven fagligt fyrtårn.

Eventyrhuset har manglet en ressourcepædagog i en periode, men en ny er netop ansat til at varetage opgaven.


6. Tilsynets temaer (pkt. 7-9)

Pkt. 7. Kvalitetsudvikling i den pædagogiske praksis, herunder dagtilbuddets arbejde med forudsætninger for udvikling af praksis med afsæt i den generelle kapacitet til kvalitetsudvikling, psykologisk tryghed og lærende arbejdsfællesskaber.

Pkt. 8. Kvalitetsudvikling i den pædagogiske praksis, herunder dagtilbuddets arbejde med udviklingsplaner, læreplansmål, evalueringskultur og organisatorisk læring.

Pkt. 9. Kvalitetsudvikling i den sprogunderstøttende indsats, herunder dagtilbuddets arbejde med sprogvurderinger, sprogstimulering og vejledning til forældre, samt vurdering af sproglæringsmiljøet og kapaciteten til at foretage datainformeret tilpasning af det sproglige læringsmiljø.


7. Kvalitetsudvikling i den pædagogiske praksis

Herunder dagtilbuddets arbejde med forudsætninger for udvikling af praksis

Forskning i børns udvikling og læring er i konstant udvikling og samfundet forandrer sig kontinuerligt i forhold til eks. ændrede familiemønstre, diversitet, forandringer i børns behov oa. Dagtilbud skal løbende tilpasse sig nye opgaver og dagtilbudsloven peger på at ledelsen har ansvar for at dagtilbuddet har en evalueringskultur der løbende kvalificerer det pædagogiske læringsmiljø.

Jf. dagtilbudsloven kap. 2 § 9 stk. 2. Lederen af dagtilbuddet er ansvarlig for at etablere en evalueringskultur i dagtilbuddet, som skal udvikle og kvalificere det pædagogiske læringsmiljø.

Tilsynsdialogen sætter derfor fokus på forudsætninger for implementering af en værdiskabende evalueringskultur, herunder:

  • Dagtilbuddets arbejde med at styrke kapaciteten til kvalitetsudvikling i dagtilbuddet generelt set og særlig med fokus på psykologisk tryghed og lærende arbejdsfællesskaber.


7A. Tilsynsdialogens afdækning af dagtilbuddets arbejde med at styrke kapaciteten til kvalitetsudvikling generelt og særligt med fokus på psykologisk tryghed og lærende arbejdsfællesskaber

Vurderingen giver ikke anledning til bemærkninger.

Begrundelse:

Dagtilbuddet arbejder målrettet på at styrke kapaciteten til kvalitetsudvikling. Lydbyen har været omdrejningspunktet for det pædagogiske arbejde siden april 2024.

Der har det sidste år været iværksat forskelligartede indsatser hvis fokus har været at ændre på et tidligere narrativ om: ”At dette kan vi ikke.”

Herunder kan nævnes:

  • Den pædagogiske leder har undervist i metoden TEACCH. Hun har efterfølgende været sparringspartner på indførelse af visualiseringsmetoder såsom time timer og piktogrammer.
  • Deres fremskudte børne unge rådgiver har holdt oplæg i forhold til børn i mistrivsel.
  • Den kommunale sprogkonsulent har holdt oplæg om sprogvurderingsredskabet Sprogtrappen.
  • Pædagogisk udviklingsteam har arbejdet med Marte Meo indsigter i personalegruppen, omkring hvor det lykkedes.
  • Indførelse af sprogkalender for hvert enkelt barn.
  • Fokus på on boarding af nyt personale og vikarer.
  • Planlægningsmøder med medarbejdere fra hver stue.
  • Den pædagogiske leder holder løbende samtaler om igangværende indsatser.
  • Sikre at sprogvejlederne har mandat til at understøtte og igangsætte forandringer i læringsmiljøerne.

8. Kvalitetsudvikling i den pædagogiske praksis

Herunder opfølgning på udviklingsplan, læreplansmål og organisatorisk læring.

Dagtilbuddets praksis skal løbende tilpasse sig nye opgaver i overensstemmelse med børnenes behov og dagtilbudsloven peger på at dagtilbuddet har ansvar for løbende at kvalificere det pædagogiske læringsmiljø således, at alle børn trives og udvikler sig.

Jf. dagtilbudsloven kap. 2 § 7 Dagtilbud skal fremme børns trivsel, læring, udvikling og dannelse gennem trygge og pædagogiske læringsmiljøer, hvor legen er grundlæggende, og hvor der tages udgangspunkt i et børneperspektiv

Jf. BEK nr. 968 af 28/06/2018 § 1. Den pædagogiske læreplan, jf. dagtilbudslovens § 8, udgør rammen for dagtilbuddets arbejde med børns trivsel, læring, udvikling og dannelse.

Tilsynsdialogen sætter derfor fokus på dagtilbuddets arbejde med:

  • Dagtilbuddets arbejde med at realisere læreplanens mål for sammenhængen mellem børnenes trivsel, læring, udvikling og dannelse.

  • Dagtilbuddets arbejde med at realisere læreplanslovgivningens mål om evalueringskultur med fokus på inddragelse af data, analyse og praksisjustering.

  • Dagtilbuddets arbejde med at organisere sig som et lærende arbejdsfællesskab og uddrage fælles organisatorisk læring af udviklingsarbejdet.


8A. Tilsynsdialogens afdækning af dagtilbuddets arbejde med at realisere læreplanens mål for sammenhængen mellem børnenes trivsel, læring, udvikling og dannelse

Vurderingen giver anledning til følgende bemærkninger.

Det har været lydbyen der det sidste år har været omdrejningspunktet for realiseringen af læreplanens mål.

Begrundelse:

Dagtilbuddet har fulgt systematikken i Lydbyen og evaluerer på disse til personalemøderne. Dette har været en indgang til læreplansarbejdet som personalet har følt var praksisnært og har sikret godt samarbejde mellem de forskellige grupper i forhold til hvilke justeringer, der har været givtigt at foretage. Dette har givet dagtilbuddet indsigter ind i at arbejde med løbende evaluering.


8B. Tilsynsdialogens afdækning af dagtilbuddets arbejde med systematisk inddragelse af data, analyse og praksisjustering til styrkelse af dagtilbuddets evalueringskultur

Vurderingen giver anledning til følgende anbefaling.

Det anbefales dagtilbuddet at fastholde fokus på at sikre evalueringskulturen i dagtilbuddet fremadrettet også i højere grad involverer brug af aktionslæringsmodellen som fælles arbejdsredskab.

Begrundelse:

Der er arbejdet systematisk med udvikling og evaluering siden seneste tilsyn. Dagtilbuddet har siden arbejdet med at forankre den nye kvalitet i praksis gennem blandt andet lydbyen.

Dagtilbuddet gør sig gode erfaringer med, at indsatserne giver mening i det kollegiale fællesskab, bærer frugt i den pædagogiske praksis og kommer børnenes hverdag til gavn.


8C. Tilsynsdialogens afdækning af dagtilbuddets arbejde med at organisere sig som et lærende arbejdsfællesskab og uddrage fælles organisatorisk læring af udviklingsarbejdet

Vurderingen giver anledning til følgende bemærkning.

Det anbefales, at ledelse og sprogvejledere fortsat drøfter, hvad der er i færd med at lykkes og hvad der muliggør succesen, med henblik på at afdække organisatorisk læring, som kan anvendes i andre sammenhænge.

Begrundelse:

Dagtilbuddet gør sig værdifulde erfaringer som et lærende arbejdsfællesskab og udviklingsarbejdet bidrager til positiv og spontan organisatorisk læring gennem meningsfulde opdagelser, der styrker både praksis og fællesskab.

Dagtilbuddet har erfaret, at det stærke fælles fokus på Lydbyen, har gjort det lettere at yde sparring og give feedback, idet hele personalegruppen har et fælles udviklingsfokus, som skaber en positiv ramme for sparring og feedback.

Det anbefales dagtilbuddet at have fokus på løbende afdækning af organisatorisk læring, for at blive i stand til at anvende indsigter som dette i andre sammenhænge og udviklingsprocesser i dagtilbuddet og på den måde styrke forudsætningerne for kvalitetsudvikling yderligere. Sprogvejlederne giver udtryk for, at det fortsat kan være et til tider vanskeligt mandat at påtage sig. Fremadrettet vil dette også sikre at kommende faglige fyrtårne vil kunne opnå disse udviklingsprocesser i samme omfang.


9. Det sproglige læringsmiljø i dagtilbuddets praksis

Herunder dagtilbuddets arbejde med sprogvurderinger, sprogstimuleringsansvar og tilrettelæggelse af sproglige læringsmiljøer.

Forskning i børns sproglige udvikling viser, at barnets tidlige år er centrale for den sproglige udvikling og har varig indflydelse på barnets sproglige udvikling gennem hele barnets opvækst. Sprogvurderinger skaber et værdifuldt indblik i barnets sproglige styrker og udfordringer, hvilket gør det muligt at tilpasse den sprogunderstøttende indsats efter barnets specifikke behov og dermed understøtte barnets trivsel, læring og sociale liv.

Dagtilbudsloven §11 stk. 7 foreskriver at: Dagtilbuddet har ansvar for, at der gives sprogstimulering til børn, som på baggrund af en sprogvurdering vurderes at have behov for sprogunderstøttende aktiviteter. Omfanget af sprogstimuleringen skal på baggrund af sprogvurderingen fastsættes ud fra det enkelte barns behov for sprogstimulering.

Tilsynsdialogen sætter derfor fokus på dagtilbuddets arbejde med:

  • Dagtilbuddets arbejde med at udarbejde retvisende sprogvurderinger i høj kvalitet, i overensstemmelse med sprogvurderingsmaterialets formål.

  • Dagtilbuddets arbejde med at udarbejde sprogvurderinger og yde målrettet sprogstimulering til de børn, som sprogvurderingerne viser, har behov for sprogunderstøttende indsatser, samt sikre inddragelse og yde relevant vejledning til forældre

  • Dagtilbuddets arbejde med at efterleve forpligtelser i forbindelse med 30 timers sprogstimuleringstilbud

  • Dagtilbuddets arbejde med at efterleve den kommunale sprogstrategi, herunder tilrettelæggelse af sproglige læringsmiljøer med afsæt i sprogdata.

  • Dagtilbuddets arbejde med at udarbejde sproglæringsmiljøvurdering, vidensdele og tilrettelægge sproglige læringsmiljøer med afsæt i sproglæringsmiljøvurderingens resultater.


9A. Tilsynsdialogens afdækning af dagtilbuddets arbejde med at udarbejde retvisende sprogvurderinger af høj kvalitet

Vurderingen giver anledning til følgende forventning:

Dagtilbuddet skal tage initiativ til at samarbejde videre med den kommunale sprogkonsulent med henblik på at få en faglig vurdering af, i hvilket omfang sprogvurderinger i vurderingsredskabet Sprogtrappen udarbejdes med tilstrækkelig høj kvalitet samt at få implementeret dette redskab i dagtilbuddet.

Begrundelse:

Personalegruppen har modtaget undervisning i Sprogtrappen og er ved at implementere en sprogkalender på hvert enkelte barn for at sikre at arbejdet med vurderingsredskaberne anvendes hensigtsmæssigt.

Dagtilbuddet giver udtryk for at endnu en undervisning i sprogtrappen som sprogvurderingsredskab ville kunne afhjælpe det fejl der fortsat er tydelige i dataene.


9B. Tilsynsdialogens afdækning af dagtilbuddets arbejde med at udarbejde sprogvurderinger og yde målrettet sprogstimulering til børn samt inddragelse og vejledning til forældre

Vurderingen giver anledning til følgende forventning:

Det forventes, at dagtilbuddet udvikler en procedure for skriftliggørelse, registrering og opfølgning på fokuspunkter i Rambøll, som er realistisk at gennemføre i hverdagspraksis og som sikrer at der følges op på det sproglige udviklingsarbejde for alle børn, som sprogvurderingen viser har behov for sprogunderstøttende indsatser.

Begrundelse:

Der er snakket ind i målrettet sprogstimulering, men der er på nuværende tidspunkt ingen skriftliggjorte fokuspunkter. Dagtilbuddet skal tage initiativ til samarbejde med den kommunale sprogkonsulent om implementeringen heraf.


9C. Tilsynsdialogens afdækning af dagtilbuddets arbejde med leve op til forpligtelserne i forbindelse med børn som er indskrevet i 30 timers sprogstimuleringstilbud

Vurderingen giver ikke anledning til bemærkninger.

Begrundelse:

Dagtilbuddet har på nuværende tidspunkt ikke børn i dette tilbud.


9D. Tilsynsdialogens afdækning af dagtilbuddets arbejde med at realisere den kommunale sprogstrategi, herunder tilrettelæggelse af sproglige læringsmiljøer med afsæt i sprogdata

Vurderingen giver anledning til følgende bemærkninger.

Det forventes, at dagtilbuddet udvikler en systematisk procedure for at inddrage børnegruppens sproglige fokuspunkter i tilrettelæggelsen af det sproglige læringsmiljø, som er realistisk at gennemføre i den daglige praksis.

Begrundelse:

Arbejdet med sprogvurderinger er blevet mere systematisk men der bør fortsat være øget fokus på opgaven, da der fortsat er data der er ukorrekt.

Der er endnu ikke udviklet en fast struktur for, hvordan de afdækkede sproglige udfordringer i børnegruppen, omsættes til konkrete indsatser i praksis. Inddragelse af sprogvurderingsdata i tilrettelæggelsen af den pædagogiske praksis er en del af den politiske rammesætning for sprogarbejdet. Indsatsen skal styrke børnenes sproglige læringsmiljøer med afsæt i deres konkrete behov. Derfor forventer forvaltningen at dagtilbuddet følger op på opgaven og udvikler en procedure som er realistisk at gennemføre i den daglige praksis.


9E. Tilsynsdialogens afdækning af dagtilbuddets arbejde med at udarbejde sproglæringsmiljøvurdering, vidensdele og tilrettelægge sproglige læringsmiljøer med afsæt i sproglæringsmiljøvurderingens resultater

Vurderingen giver ikke anledning til bemærkninger.

Begrundelse:

Dagtilbuddets sprogvejledere har gennemført observationer af det sproglige læringsmiljø og inddraget den øvrige medarbejdergruppe i de udviklingspotentialer vurderingen har afdækket.

Processen har givet anledning til opmærksomhed for sprogvejlederne at det ikke er scoren, men observationerne, der spiller den væsentligste rolle i formidlingen til kollegaerne.

Observationerne har givet anledning til at se ind i, den oplevede følelse af, at nogle gange glemmer vi bare at tale og sætte ord på samt hvordan vi kan blive bedre hertil.

Arbejde med nuanceret sprogbrug for at sikre ordforråd og sprogforståelse hos børnene. De oplever succes ved at bruge måltiderne som samtalerum og arbejde med at gøre dette endnu mere kvalificeret.

Sprogvejlederne giver udtryk for hvorledes de begynder at opleve deres læringsmiljøer kan blive medskabere af god pædagogisk praksis, når de justeres efter børnegruppens behov.

Daginstitution Eventyrhuset
Sankt Bendts Allé 2
2630 Taastrup

Telefon: 43 35 31 73

Pædagogisk leder: Louise Nyrup Smith
E-mail: LouiseNy@htk.dk

Konstitueret klyngeleder: Lena Viftrup
E-mail: LenaVi@htk.dk

Telefon: 24 45 19 93

Mandag - fredag:

Klokken 06.30 - 17.00

Lukkedage