Fokuspunkter for Daginstitutionen Eventyrhuset
Fokuspunkter for Daginstitutionen Eventyrhuset i forbindelse med sproglæringsmiljøvurdering 2024
Den næste periode vil vi i Eventyrhuset have fokus på følgende, ud fra handleplanen:
Vi vil indlede et mere systematisk samarbejde med sprogkonsulenten – blandt andet ved tæt sparring og undervisning på P-møder.
Vi vil bruge sprogkonsulenten løbende og konsultativt når der opstår tvivl i forhold til sprogarbejdet i dagligdagen.
De enkelte stuer vurderer børnenes brug af sproget og nye ord der er lært igennem observationer og samtaler på stuemøderne på månedlig basis. Hvis sprogarbejdet udfordrer eller børnene ikke udvikler sig ønskværdigt henvender personalet sig til sprogkonsulenten og/eller institutionens logopæd.
Følgende tiltag er iværksat:
- Alle stuer arbejder efter et sprog årshjul.
- Sprogtrapper udarbejdes systematisk og retvisende
- Sprogmiljøet udvikles løbende og tilpasses med afsæt i fokuspunkterne
- Der bliver uddannet flere sprogvejledere i Eventyrhuset
Forandringsmodel Eventyrhuset maj 2025
Udfordringer - hvad forhindrer os lige nu i at nå vores mål?
- Vi har brug for at arbejde mere systematisk med understøttelse af børns sproglige udvikling, hvorfor vi skal sikre at alle forældre gør brug af sprogstimuleringspligten.
- Kvaliteten af udarbejdelse af sprogtrappen er tvivlsom, fordi der er for mange børn der ligger over trin. Der er desuden brug for at der arbejdes med mere specifikke og udførlige fokuspunkter i sprogtrappen for de enkelte børn. Dette skal desuden kunne afspejles i vores læringsmiljøer.
- Vi har brug for at indlede et mere systematisk samarbejde med sprogkonsulenten
Aktioner - hvad tror vi der konkret må gøres, for at opnå vores mål?
- Når barnets er under trin på sprogtrappen, afholdes der forældresmatale hvor afgørelsesbrevet udleveres i forhold til sprogstimuleringspligten.
- Vi indleder et undervisningsforløb med den kommunale sprogkonsulent således at vi får den rette forståelse af udarbejdelsen af sprogtrappen.
Sprogvejlederen fra daginstitutionen Kogletræet skal på et kommende personalemøde præsenterer forskellige Implementeringsværkstøjer omkring sprogarbejde og sprogtrappen.
Der uddannes flere sprogvejledere i Eventyrhuset.
De forskellige implementeringsværkstøjer indarbejdes på stuemøderne.
Ressourcepædagog ansættes pr. 1. maj 2025 og skal understøtte og være tovholder på implementeringen og systematiseringen af sprogarbejdet i Eventyrhuset.
3. Vi bruger sprogkonsulenten løbende og konsultativt når der opstår tvivl i forhold til sprogarbejdet i dagligdagen.
Tegn - hvad vil være tegn på at vi har opnået vores mål?
- Barnet har et systematisk fremmøde i overensstemmelser med forvaltningens retningslinjer.
- Der er udarbejdes flere retvisende sprogtrapper.
Der er udarbejdet flere konkrete fokuspunkter på sprogudfordrede børn.
Børnene løftes i deres sproglige udvikling ved at der arbejdes fokuseret med et bedre sprogligt understøttet læringsmiljø. Dette gælder både i forhold til de fysiske rammer såvel som i de aktiviteter og lege der tilbydes børnene dagligt (læse og fortællestunder, sange synges, rim og remser øves, lege leges hvor børnene bruger sproget i forhold til rollespil og kreative aktiviteter og der arbejdes med lydbyen).
3. Sprogkonsulenten inviteres når der er behov og bruges konsultativt.
Kortsigtede mål - hvad vil bringe os i retning af vores langsigtede mål?
De sprogudfordrede børn udvikler sig positivt og dette ses på de sprogvurderinger der udarbejdes i institutionen samt i den daglige samtale med børnene.
Alle børn deltager aktivt i daglige sprogaktiviteter så deres ordforråd udvides betragteligt.
De enkelte stuer vurderer børnenes brug af sproget og nye ord der er lært igennem observationer og samtaler på stuemøderne på månedlig basis. Hvis sprogarbejdet udfordrer eller børnene ikke udvikler sig ønskværdigt henvender personalet sig til sprogkonsulenten og /eller institutionens logopæg.
Alle stuer arbejder efter et sprog årshjul.
Langsigtede mål - hvad skal der til for at indfri de langsigtede virkninger?
Alle børn har udviklet stærke kommunikationsfærdigheder og et solidt ordforråd, så de deltager aktivt i samtaler og udtrykker deres tanker og følelser klart inden de forlader dagtilbuddet ved skolestart.
Sprogtrapper udarbejdes systematisk og retvisende.
Sprogmiljøet udvikles løbende og tilpasses med afsæt i fokuspunkterne.
Der er uddannet flere sprogvejledere i Eventyrhuset.
Virkninger på lang sigt
Vi har høje ambitioner for alle børn - alle har talenter og ressourcer.
Vi understøtter udviklingen af livsglade, ambitiøse og nysgerrige børn, der er medskabere af deres eget liv.
Børn har ret til kontinuerlig læring i legende demokratiske fællesskaber.